Portul Constanta – rol strategic si poarta comerciala spre Europa

Portul Constanța, lider al regiunii, este poate cea mai mare poarta comerciala a exportului de cereale din Europa aflat intr-o dinamica accelerata. Portul Constanta este situat la intersectia dintre rutele comerciale care leaga pietele de pe uscat cu tari din Europa Centrala si de Est, Europa de Est cu Transcaucaz, Asia Centrala si Orientul Indepărtat.

Este un hub pentru traficul de containere in Marea Neagra, un centru pentru cereale cu conexiuni bune cu toate caile de transport: feroviar, rutier, fluvial, cai aeriene si conducte. Dispune de facilitati moderne pentru navele de pasageri. Arhivele consemneaza faptul ca inceperea lucrarilor de constructie a portului intr-un ansamblu cu diguri, docuri, depozite, antrepozite, santier naval, vama, corp de paza, dane etc, a avut loc in anul 1896, iar momentul inaugurarii, in 1909, in prezenta Regelui Carol I. Cartografia epocii consemneaza insa existenta unor amenajari portuare la Constanta inca din 1311. Incadrata definitiv in evenimentele istorice ulterioare, evolutia portului este marcata de legarea Dunarii de Constanta si implicit de Marea Neagra, solutia aleasa fiind construirea unui pod peste fluviul Dunarea, la Cernavoda, pentru o linie de cale ferata. Ruta feroviara Cernavoda-Constanta a fost data în folosinta la 24 septembrie/4 octombrie 1864. Podul peste Dunare a fost finalizat in 1895, sub directia lui Anghel Saligny. Infaptuirea proiectului de amenajare si dezvoltare a portului Constanta a durat 13 ani, inaugurarea obiectivului cu toate dotarile si facilitatile avand loc la 27 septembrie 1909, in prezența Regelui Carol I si a membrilor guvernului.

Exportul de marfuri a reprezentat principala activitate portuara, cerealele avand o pondere deosebita in toata evolutia complexului tehnic de la Constanța. Comertul cu petrol cu destinatii precum Anglia, Germania, Franta, Olanda si Italia a cunoscut o crestere ascendenta. La fel si traficul marfurilor din import cu masini, carbune, produse manufacturiere, medicamente a avut o dezvoltare pe măsura. Interesul companiilor maritime internationale a crescut fata de Portul Constanța si s-a materializat prin sporirea numarului de vapoare implicate in trafic, inclusiv navele pentru calatori. Cele doua razboaie mondiale au adus perturbatii in activitatea si functionarea portului.

Dupa anul 1960, istoria portului Constanta cunoaste transformari radicale, un nou proiect privind realizarea noului port, de fapt o extindere de proportii a celui existent. Elementul tehnic a fost completat de factorul organizatoric, prin infiintarea de administratii cu atributii speciale in domenii diverse si de noi intreprinderi de exploatare si expeditii. Astfel a aparut zona libera, o investitie gigant, asemanator s-au petrecut lucrurile cu activitatea Santierului Naval, care a parcurs etape distincte de dezvoltare.

Romania ramane un producator important de cereale la nivel european si mondial, factor ce a condus la cresterea exportului. Circa 15 milioane de tone de grau, porumb si floarea soarelui iau calea marii prin Portul Constanța pentru a ajunge in special in tari din bazinul Marii Mediterane. Jumatate din cantitate provine din alte tari din Est, inclusiv din Republica Moldova si Rusia, fapt ce releva importanta portului romanesc in regiune pentru statele producatoare de cereale. Este un port sigur, foarte competitiv, pentru toate tarile de dincolo de mare. In Portul Constanta sunt incarcate si descarcate toate categoriile de marfuri agricole si non-agricole, materii prime, componente si produse finite. Fiind un port de mare adancime inseamna ca poate primi nave de mare tonaj si cu o lungime maxima de 300 de metri. Rolul strategic care il are in regiune Portul Constanta a fost considerat un atu in privinta extinderii relatiilor de colaborare si cooperare cu porturi similare din tari preocupate de dezvoltarea poiectelor de transport maritim. O relatie comerciala care ar aduce dezvoltarea Portului Constanta a fost includerea portului pe coridorul „Drumul Matasii”. Este o dovada a aprecierii standardului ridicat de competitivitate pe care il are in Europa si in lume unul dintre cele mai evoluate porturi maritime din aceasta partea a Europei-Portul Constanta, o poarta a Romaniei catre lumea intreaga.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*