Substantele nutritive si nutrientii din alimentatia zilnica

Corpul uman are nevoie de o alimentatie cat mai diversificata si echilibrata care ar trebuie sa contina substante nutritive (proteine, glucide, lipide), nutrienti (nu contin calorii): vitamine, minerale; substante care previn imbolnavirile si ajuta la vindecare: antioxidanti, fibre (polizaharide nedigerabile), compusi fitochimici si apa, pentru a asigura necesarul de energie utilizata pentru mentinerea unei vieti sanatoase si desfasurarea activitatilor zilnice.

Indicat ar fi sa mancam la ore regulate, deoarece corpul nostru ne va ajuta sa ne refacem fortele si va stii cand va veni urmatoarea masa, astfel el va invata sa isi controleze senzatiile de foame si sa isi sustina nivelul de energie. Indicat este sa luam trei mese pe zi si sa reducem gustarile, mai ales pe cele cu multe grasimi, dintre mese.

Nu este recomandat sa se fiarba niciodata alimentele, chiar daca se va face in aburi, deoarece substantele atat de pretioase, enzimele, sunt distruse. Zarzavaturile fierte in apa sunt cele mai degradate. Asadar, prin fierbere sunt deteriorate enzimele, vitaminele, vitamina C, sarurile minerale iar proteinele pierd doua treimi din valoarea lor nutritiva.

Fierul, din produse previne oboseala si lipsa de energie si este foarte bine stiuta importanta majora a produselor din carne rosie, legume verzi si alimentele imbogatite ca cerealele, care sunt surse considerabile de fier. Cel mai important este sa consumam o varietate larga de alimente care contin fier.

Glucidele (carbohidratii), cum sunt, painea, cerealele, cartofii si pastele sunt parte importanta a unei diete sanatoase. Acestea reprezinta o sursa bune de energie si o sursa principala a anumitor nutrienti din dieta noastra. Produsele cu amidon ar trebui sa reprezinte aproximativ 3 % din tot ceea ce mancam. Cele care ard mai incet pot fi cerealele integrale si alte varietati integrale pentru ca acestea ofera treptat energie.

Fibrele alimentare, provin numai si numai din regnul vegetal. Marea parte a alimentelor de origine vegetalasunt bogate in fibre daca nu sunt supuse unui proces de rafinare. Principalele surse de fibre alimentare sunt: cerealele integrale(plus produsele din ele), fructele, legumele si leguminoasele uscate (soia, mazarea, fasolea si lintea).

Proteinele, sunt nutrientii, de care organismul uman are nevoie pentru a produce moleculele esentiale (enzime, hormoni, neurotransmitatori si anticorpi), fara de care corpul nu ar functiona optim. Aportul de proteine necesar difera de la individ la individ, in functie de anumiti factori individuali, dar si de activitatea prestata zilnic.

Lipidele (grasimile), sunt sursele primare de energie, care genereaza pana la 70% din totalul de energie in conditii de repaus, dar bineinteles si in situatia unei activitati desfasurate continuu. Cantitatea de lipide consumata zilnic, depinde de mai multi factori, si anume: varsta, profesie, sport practicat si nivelul de activitate fizica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*