Stiati, ca … ? Din Sfintele CANOANE

Sfintele Canoane ale Bisericii Ortodoxe nu sunt pedepse, ci mijloace de indreptare. De pilda, pentru pacatele trupesti , metaniile sunt tare de folos. Metaniile sunt semn de pocainta. Plecand la pamant cu fruntea, ne umilim si trupul acesta care a gresit inaintea lui Dumnezeu. La Spovedanie, aceste canoane sunt mijloace de indreptare, nu pedepse. Facand canonul, aduni pace in suflet si credinta si dragoste in Dumnezeu.

– CANONUL 35 Vasile cel Mare (PARASIREA BARBATULUI)

Iar in privinta barbatului parasit de sotie trebuie a se tine seama de pricina parasirii, si de se va vadi ca s-a dus fara de motiv, el adica este vrednic de iertare, iar ea de pedeapsa, si lui i se va da iertare spre a se impartasi cu Biserica.

– CANONUL 25 Ioan Ajunatorul (OSANDA DESFRANARII CU LOGODNICA)

Cel ce desfraneaza cu logodnica, dupa Vasile cel Mare, se exclude de la impartasanie pe 11 ani; noi zicem ca pe doi ani, daca in fiecare zi dupa ceasul al noualea mananca mancare uscata si face in fiecare zi 300 de metanii. Dar neglijand sa faca aceasta, va indeplini anii hotarati de Sfintii Parinti.

– CANONUL 29 Ioan Ajunatorul (OSANDA DESFRAULUI CU BARBATI)

Canonul al 4-lea al lui Grigorie de Nyssa exclude de la impartasanie pentru 18 ani pe cel ce comite necuviinta cu barbatii; iar canonul al 62-lea al lui Vasile cel Mare, pentru 15 ani. Noi insa socotim ca pentru trei ani sa se excluda de la impartasanie unul ca acesta, plangand si ajunand, si spre seara mancand mancaruri uscate si 200 de metanii facand. Iar daca se deda mai mult trandaviei, sa implineasca 15 ani.

– CANONUL 41 Ioan Ajunatorul (OSANDA PENTRU FURT)

Hotul, daca de bunavoie marturiseste fapta sa, sa se afuriseasca pe 1 an, dupa canonul 61 al lui Vasile cel Mare; iar daca a fost dovedit, sa se afuriseasca pe 2 ani. Dar noi vom lipsi pentru 40 de zile din comuniune pe hotul care de bunavoie se caieste, iar pe cel ce se dovedeste, pentru 6 luni, mancand dupa al noualea ceas din zi mancare uscata si facand in fiecare zi 100 de metanii.

– CANONUL 28 Nichifor Marturisitorul (PACATELE NU SE DESCOPERA. SECRETUL SPOVEDANIEI)

Duhovnicul, care primeste marturisirea celor ce marturisesc pacate ascunse, trebuie sa-i opreasca pe acestia de la impartasire; dar sa nu-i opreasca de a intra in biserica, nici sa nu dea in vileag cele ce le stie despre ei, ci sa-i sfatuiasca cu blandete ca sa staruiasca ei intru pocainta si rugaciune, si sa li se administreze epitimiile ce li se cuvin, potrivit dispozitiei sufletesti a fiecaruia.

-CANONUL 34 Nichifor Marturisitorul (OPRELISTI PENTRU CEI NECUNUNATI. CONCUBINAJUL)

Daca cel ce are tiitoare nu voieste sa o lase, nici sa se binecuvanteze insotirea lor, si sa o aiba dupa binecuvantare, de la acela nu se cuvine a se primi cele ce le daruieste bisericii, deoarece prin fapte huleste legile ei dumnezeiesti dispretuindu-le.

– CANONUL 18 apostolic (CLERICII SA SE CASATOREASCA CU FECIOARE)

Cel ce a luat in casatorie vaduva, sau lepadata (alungata) sau desfranata, sau sclava, sau vreuna dintre cele de pe scena (actrita) nu poale sa fie episcop sau presbiter sau diacon, sau peste tot orice din randul clerului (din catalogul starii preotesti).

– CANONUL 50 apostolic (BOTEZUL SE SAVARSESTE PRIN TREI AFUNDARI)

Daca vreun episcop sau presbiter nu ar savarsi cele trei afundari ale unei singure sfintiri (a botezului), ci numai o afundare, aceea care se da (se practica) intru moartea Domnului, sa se cateriseasca. Pentru ca nu azis Domnul: intru moartea mea botezati, ci: mergand, invatati toate neamurile, botezandu-i pe ei in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh (Matei 28,19).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*