Vasta Sustinere Mondiala a Vaccinului: Zeci de miliarde de dolari pentru pregatirea distributiei vaccinului anti-Covid

Expertii estimeaza ca necesarul de vaccinuri anti-Covid la nivel global se cifreaza undeva intre 12 si 15 miliarde de doze. In acest moment, capacitatea de productie si distributie este de aproximativ 6,4 miliarde de doze pe an, dar pentru anul 2021 expertii se asteapta sa se ajunga la producerea a noua miliarde de fiole, scrie Anna Nagurney, profesor managementul operatiunilor, la University of Massachusetts Amherst.

Pentru distribuirea acestor vaccinuri, unele cu instabilitate mare, este nevoie de condiții speciale de depozitare si transport, adica de un lant logistic, numit in literatura de specialitate lantul de frig, mult mai dezvoltat decat cel existent in prezent.

Lantul de frig cuprinde trei elemente importante ale infrastructurii: avioane, camioane si depozite. Cum este conectata si utilizata infrastructura depinde de locurile in care se produc vaccinurile si locurile in care va fi distribuit.

Locurile de productie nu se cunosc cu exactitate, cat timp nici un vaccin anti-Covid nu a fost inca autorizat, dar chiar si aceste conditii, companiile de transport si de logistica au inceput sa investeasca masiv pentru a face fata provocarii ce urmeaza.

Doua vaccinuri din cele considerate de OMS ca avand sanse mari de succes au fost deja prezentate ca avand o eficienta de cel putin 90% si producatorii lor au anuntat ca in cateva saptamani vor demara procedurile de autorizare.

Temperaturi neobisnuit de scazute pentru depozitarea si transportul vaccinului anti-Covid

Cele mai multe vaccinuri anti-Covid se bazeaza pe noua tehnologie RNA, si devin instabile si trebuie aruncate daca sunt pastrate la temperaturi mai mari sau mai mici decat cele recomandate.

Serurile anti-Covid deja anuntate ca avand o eficienta ridicata necesita insa temperaturi mult mai joase: minus 70 de grade Celsius pentru depozitarea vaccinului dezvoltat de BioNTech – Pfizer si -20 de grade Celsius pentru depozitarea timp de sase luni a celui produs de Moderna.

In cazul serurilor anti-Covid, pagubele ar fi mult mai mari, intrucat ele implica prelungirea pandemiei, cu angrenarea mai multor vieti pierdute si a unui impact mai mare asupra economiilor. Majoritatea vaccinurilor obisnuite trebuie depozitate la o temperatura care sa nu depaseasca cu un grad Fahrenheit limitele recomandate de producator. Cele foarte comune sunt depozitate, in mod obisnuit, la temperaturi intre 1,6 si 7,7 grade Celsius. Un studiu din anul 2019 estimeaza ca aproximativ 25% din vaccinuri se degradeaza pana sa ajunga la destinatie, ceea ce impune aruncarea lor. Daca sunt folosite, ele nu ar avea efecte adverse, dar nu vor asigura protectia necesara. Pierderile rezultate anual din greselile provocate de expunerea la temperaturi in afara marjei recomandate se ridica anual la 34,1 miliarde de dolari anual si sunt generate de proceduri inadecvate de transport in regim de frig.

Companiile au inceput pregatirile. Guvernele au inceput deja pregatirile pentru momentul în care vaccinurile vor fi autorizate si va incepe productia. Au fost elaborate proceduri speciale si strategii pentru distribuirea lor.

Autoritatile din Romania au finalizat strategia campaniei de vaccinare si vor prezenta saptamâna viitoare Planul de vaccinare, care stabileste toate institutiile implicate si procedurile pentru transport, depozitare si vaccinarea propriu-zisa.

Iohannis a explicat marti seara ca medicul militar Valeriu Gheorghita, specialist in boli infectioase de la Spitalul Militar Central, a fost desemnat coordonator al campaniei nationale de vaccinare anti-Covid-19. Pe surse se cunoaste deocamdata ca loturile ce vor fi primite din achizitiile negociate de Comisia Europeana pentru statele membre vor fi depozitate la Institutul National Cantacuzino, subordonat Ministerului Apararii Nationale, iar specialistii Armatei vor ajuta la vaccinare.

Vaccinarea va incepe cu personalul medical si lucratorii din sectoarele esentiale- educatie, siguranta nationala, transporturi, productia si distributia de energie, de apa potabila.

Pfizer dezvolta propria retea de distributie

In afara statelor, investitii uriase sunt derulate de companiile ce vor fi implicate in proces, in special de cele de transport si depozitare. Pfizer depune eforturi uriase pentru a dezvolta un lant de frig pentru transportarea vaccinului de la Kalamazoo, Michigan (unde se afla cea mai mare linie de productie) in orice punct de utilizare din SUA in doua zile, scrie NBC News. In lume, intervalul va fi de trei zile. Compania a renuntat la colaboratorii sai traditionali, inclusiv la McKesson, principala firma partenera, si a investit doua miliarde de dolari in punerea la punct a propriei retele de distributie directa. Compania va folosi in medie, pe zi, 20 de avioane ale FedEx, UPS si DHL International.

Fiolele vor fi ambalate in pachete speciale ce vor contine intre 1.000 si 5.000 de doze, plasate sub gheata carbonica in containere special concepute pentru aceasta operatiune. Fiecare pachet va fi dotat cu GPS si tehnologie de monitorizare a temperaturii pentru a exista garantia ca nu apar „accidente”, inclusiv furturi.

Containerele vor ajunge pe care aerului in centre de unde vor fi livrate cu camioanele spre punctul final – spitale, farmacii, medici, clinici etc.

Exista reguli stricte pentru intregul traseu, cu referire la folosirea ghetei carbonice si chiar deschiderea containerelor. De exemplu, odata ajunse la destinatie, cutiile vor putea fi deschise doar de doua ori pe zi, pentru o foarte scurta perioada de timp.

Ecosisteme speciale pe aeroporturi

Distributia va implica un efort logistic fara precedent. Reprezentantii companiilor de transport aerian si logistica le-au cerut guvernelor, organizatiilor si industriei pharma sa colaboreze si sa investeasca in infrastructura necesara.

Va fi nevoie de mii de avioane de marfa mari, de depozite si containere dotate cu tehnologia necesara pentru a mentine si monitoriza cu foarte mare precizie temperaturile, precum si pentru a alerta partile interesate in cazul aparitiei unei abateri, precum si de o cantitate foarte mare de gheata carbonica.

Un grup operativ condus de asociatia comerciala locala Air Cargo Netherlands (ACN), Schiphol Cargo si Air France KLM Martinair Cargo, a avut in septembrie prima intalnire pentru organizarea distributiei vaccinurilor anti-Covid si elaborarea celor patru scenarii posibile in functie de intervalele de temperatura ce trebuie asigurate. Din echipa fac parte producatori pharma, transportatori, companii aeriene, firme de curierat etc.

Aeroportul Schipol are un ecosistem bine dezvoltat pentru transportarea produselor farmaceutice, cu experienta, iar directorii declara ca stiu foarte bine despre ce este vorba si sunt pregatiti sa livreze in intreaga lume dozele pentru imunizarea impotriva Covid-19.

Frankfurt Airport si Lufthansa Cargo

Din capaciatea de refrigerare de 12.000 mp existenta pe aeroportul din Frankfurt, doua treimi sunt detinute de hub-ul pharma al Lufthansa Cargo Pharma. Alti 2.000 de mp vor fi adaugati in curand, iar Lufthansa va deschide doua noi centre logistice specializate in transportul de farmaceutice – in Munchen si Chicago.

Anul trecut, prin cel mai mare aeroport din Germania au trecut 120.000 de tone de vaccinuri, medicamente si alte produse medicale.

75% din firmele ce opereaza in site-ul respectiv sunt certificate pentru logistica si transporturi speciale de produse pharma. Lufthansa Cargo transporta zilnic aproximativ 1,2 milioane de fiole de insulina in toata lumea.

Air France KLM Martinair Cargo, si-a extins capacitatea de depozitare a produselor pharma cu ajutorul agentului de servicii la sol Swissport pe Frankfurt Airport, un nou hub special ce tinteste distributia vaccinurilor impotriva noului coronavirus, scrie Cargo Newswire.

De asemenea, in Emiratele Arabe Unite, Emirates SkyCentral a amenajat terminalul cargo SkyCentral DWC pentru a deveni un hub de distributie a vaccinurilor anti-Covid, cu o echipa speciala dedicata raspunsului rapid la solicitarile de transportare a acestor produse.

Producatorii de containere si racitoare destinate industriei pharma au investit si ele deja masiv, de mai multe luni. Thermo King, companie specializata pe transportul in conditii speciale si-a imbunatatit echipamentele pentru a transporta in conditii de siguranta vaccinurile.

Companiile ce furnizeaza gheata carbonica sau gaze pentru producerea conditiilor extreme de frig s-au pregatit si ele pentru o cerere semnificativ crescuta, ceea ce a avut ca efect cresterea valorii lor la burse – actiunile firmei franceze Air Liquide au urcat luna aceasta cu 10%, iar cele ale rivalei sale, Linde (americano-germana), cu 16%. DHL, FedEx si United Parcel Service si-au pregatit personalul pentru a se ocupa de aceste transporturi sensibile.

Producatorii de fiole asteapta startul. Vor beneficia de aceste uriase tranzactii si alte companii, mai de nisa, care si-au extins productia in asteptarea vaccinurilor, de exemplu Schott si Gerresheimer, fabricanti de sticla, ce vor produce flacoanele speciale pentru BioNTech / Pfizer.

Schott si Gerresheimer, producatori germani, au emis in vara aceasta, impreuna cu concurentul italian Stevanato, o declaratie comuna neobisnuita in care asigura ca vor putea satisface cererea crescuta.

Intamplator, Schott a lansat anul trecut un program de investitii de un miliard de dolari, cel mai mare din istoria sa, si se asteapta sa asigure fiolele pentru aproximativ doua miliarde de doze.

Gerresheimer, care are 37 de fabrici in toata lumea, a organizat un grup de criza ce gestioneaza productia si elaboreaza planuri pentru ca pandemia sa nu afecteze productia.

Conform Financial Times, Gerresheimer lucreaza continuu, 24 de ore pe zi, sapte zile pe saptamana, si se asteapta sa acopere o treime din cerererea suplimentara de flacoane generata de vaccinul anti-Covid. A primit comenzi de la aproape toti producatorii pharma cu sanse de succes in dezvoltarea serului de imunizare in fata noului coronavirus.

sursa: The Conversation, NBC News, Cargo Newswire, Financial Times.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*