Garda Nationala de Mediu Constanta doarme – Specii protejate din Lacul Siutghiol in pericol!

Vesnic ocupati, cei de la G.N.M., nu fac nimic

Garda Nationala de Mediu Constanta doarme! Pe data de 16 iulie 2019 s-a infundat iar canalizarea care colecteaza apa menajera din cartierul constantean Palazu Mare si o dirijeaza catre statia de epurare, la intersectia dintre strada Tache Ionescu si strada Pictor Theodor Pallady.

Exasperati de lipsa de interes a celor responsabili, locuitorii din zona au solicitat sprijinul redactiei noastre.

Frecventa cu care se infunda aceasta canalizare, in acelasi loc, este de aprox doua ori pe luna. Am mai scris un articol pe aceasta tema.

Este evident deci ca exista o problema de proiectare sau executie.

Casele din Palazu Mare sunt cu aproximativ 2,5 m deasupra nivelului acestei zone cu probleme, asa ca   apa uzata, respectand principiul vaselor comunicante a inceput sa iasa printr-o gura de canalizare de pe strada Pictor Theodor Pallady, al carei nivel e cel mai jos, la nivelul lacului Siutghiol si la aproximativ 50 metri de lac. ( foto/video).

Apa cu materii fecale, detergenti, solventi, substante toxice si alte ,,ingrediente”, inclusiv de la spitalul TBC ies in aceasta strada si se varsa liber in lacul Siutghiol.

A fost anuntata RAJA  care a trimis o echipa de constatatori.  Echipa de ,,experti”care actioneaza cu ,,utilajul ” numit ,,soparla ” pentru desfundarea canalizarii nu era disponibila, din pacate.

Asa e cand nu ai concurenta.

La intrebarile noastre despre masurile luate, ne-au raspuns ca sesizarile au termen de solutionare 30 zile

Avand in vedere ca incidentul se repeta fara ca RAJA sa ia masuri, ca apa deversata provine si de la spitalul TBC, ca aceasta apa se varsa in lac, ca lumea mai pescuieste, ca exista zeci de vietati protejate prin lege ca : vidre, pescăruşul albastru, si altele, ca lacul Siutghiol e arie protejata, ne-am adresat Garzii de Mediu care are atributii multe si clare in domeniul acesta.

Dupa multe insistente, in care telefonul ba era ocupat, ba suna si nu raspundea, a raspuns totusi cineva la unul dintre numerele de telefon.

In urma reclamatiei, cetatenii din zona se asteptau la masuri drastice de genul amenzilor mari, planuri de masuri insemnand remedierea urgenta a tronsonului cu probleme, etc, dar tot ce au obtinut a fost promisiunea ca vor telefona si ei la RAJA pentru urgentare!!!

Am sunat si noi la Garda Nationala de Mediu Constanta si ne-a raspuns o persoana care s-a recomandat a fi d-na Mihale Ana-Maria care nu a stiut sa ne raspunda de ce, cu toate ca au fost sesizati frecvent, nu au luat nici o masura.

Ne-a recomandat sa facem o sesizare scrisa!!! Am facut, asteptam sa ne raspunda.

Stiu pe cineva care stand in vecinatatea lacului si neavand canalizare, si-a cumparat o statie de epurare iar apa epurata se varsa in lac. Era obligat sa faca analize lunare ale apei epurate, sa nu polueze lacul!!!

Iata acum ca in lac se varsa apa din canalizare, neepurata,  inclusiv a spitalului TBC, iar cei raspunzatori nu iau nici o masura.

Daca era vorba de un privat , ar fi tabarat pe el toate institutiile cu atributii de control implicate: Garda Nationala de Mediu Constanta, Apele Romane, DSV, Politia Locala, etc., s-ar fi analizat cu atentie de ce se infunda canalizarea mereu in acea zona, l-ar fi pus sa refaca tronsonul respectiv, i-ar fi dat o amenda usturatoare, asta daca nu i-ar fi intocmit dosar penal si pus lacat pe afacere.

De fiecare data cand se infunda canalizarea, cetatenii din zona trebuie sa insiste cu telefoanele, uneori si cateva zile,  ca cei de la RAJA sa catadicseasca sa se deplaseze, cu toate ca cel de la statia de epurare vazand ca nu mai vine apa uzata ar putea sa sesizeze imediat.

Deasemenea, avand in vedere ca tronsonul se infunda in acelasi loc rezulta clar ca exista o problema de proiectare sau executie si trebuie remediata.

Totul e ca la RAJA sa existe cineva care sa aiba talent managerial cu atributele sale specifice ca  prevedere, organizare, coordonare si control, ceea ce nu e cazul deoarece conducatorii sunt numiti politic.

De fapt, aceste masuri vin in mod natural atunci cand simti ghimpele concurentei, ceea ce la RAJA nu e cazul.

Daca o firma privata ar fi coordonata asa ar da faliment rapid. La RAJA, insa, se creste pretul la metru cub de apa si se acopera astfel toate pierderile datorate proastei organizari.

Stand de vorba cu locuitorii din zona, acestia ne-au spus ca din punctul lor de vedere, una dintre cele mai mari provocari ale vremurilor noastre este sa-i faci pe unii ca RAJA, Garda Nationala de Mediu Constanta, etc., sa-si faca datoria.

Asa ca urmatoarea faza, daca va fi nevoie, vor fi protestele in prezenta mass-media la sediul institutiilor vizate, proteste la ministere, la Guvern si chiar la Bruxelles, ca doar instalatia de canalizare s-a facut cu fonduri UE.

Pe aceeasi tema : Un cetatean din Palazu era sa moara inecat pe strada – In Constanta, zicala „Drumurile te omoara” poate fi luata ad litteram.

Palazu Mare, cartier al Constantei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

*